Zwangerschapsklachten

Zwangerschapsklachten

Aambeien komen tijdens de zwangerschap vaak voor. Door harder worden van je ontlasting en veranderingen van de werking van je darmen door hormonen kun je aambeien krijgen. Deze kunnen soms bloeden. Aambeien zijn tijdens de zwangerschap en bevalling lastig te voorkomen. Voldoende drinken en vezels eten kan helpen om de ontlasting soepel te houden en klachten te beperken. Ook bestaan er crèmes die verdovend en slinkend werken, Curanol is een goede optie.

Vaginale afscheiding neemt toe tijdens de zwangerschap. Dit komt door een betere doorbloeding van de organen tijdens de zwangerschap, waaronder ook de geslachtsorganen. Laat het ons weten als de afscheiding een abnormale geur of kleur heeft. In de zwangerschap komt een vaginale schimmelinfectie vaker voor. Meer afscheiding gaat dan vaak gepaard met jeuk, pijn of een branderig gevoel. Waar nodig krijg je daarvoor medicijnen van de huisarts.

Doordat het hormoon progesteron toeneemt in je lichaam, ontstaat onder andere verslapping van de sluitspier van de maag. Hierdoor krijg je sneller last van maagzuur. Als je verder komt in de zwangerschap en de baby gaat groeien komt je baarmoeder tegen de maag aan. Ook dit zorgt voor maagzuur.

Enkele tips; Zit dus goed recht op als je eet. Vermijd vet en gekruid eten, koolzuurhoudende dranken, koffie, alcohol en sigaretten. Ga niet direct liggen na het eten. Probeer eens een eetlepel vla of yoghurt; melkproducten verzachten het zuur voor een korte duur. Ook wil een extra kussen ‘s nachts wel effectief zijn. Wanneer niets meer helpt kun je medicijnen zoals Antagel, Maalox, Regla-PH of Rennies proberen.

Tijdens de zwangerschap moeten vrouwen vaker plassen. Naarmate de baarmoeder groeit, komt er meer druk op je blaas en daardoor heb je sneller het gevoel dat je moet plassen. Een blaasontsteking komt vaak voor tijdens de zwangerschap. De klachten zijn niet altijd even duidelijk. Bij klachten als: zeurend gevoel onder in je buik, harde buiken, loze aandrang of pijn bij het plassen neem je contact op met ons.

Tijdens de zwangerschap voel je de spieren van de baarmoeder af en toe samentrekken. Dit worden ook wel harde buiken genoemd. Een harde buik ontstaat vaak bij inspanning en verdwijnt weer als je ontspannen bent. Af en toe een harde buik kan geen kwaad. Als je vaak een harde buik krijgt, kan dat betekenen dat je het rustiger aan moet doen. Doe het dan ook, het is een teken van je lichaam. Het voelt waarschijnlijk prettig om tijdens een harde buik een warm bad te nemen of om een warme kruik tegen je buik aan te houden.

Door de zwangerschapshormonen zullen de bekkenbodemspieren slaper worden. Dit kan tot gevolg hebben dat je ongewenst urine gaat verliezen. Tijdens de zwangerschap kan je hier helaas niet zoveel aan doen. Na de zwangerschap is het goed om snel te beginnen met bekkenbodemspieroefeningen. Heel soms blijven de klachten en gaan deze niet meer weg, het is dan goed om hulp te vragen bij een bekkentherapeut.

Tijdens je zwangerschap kan jeuk krijgen. Dit komt vaak voor op je buik, doordat de huid daar op spanning komt te staan. Smeer deze goed in met een vocht inbrengende crème.
Komt de jeuk op andere plekken voor, laat het ons weten.

In het begin van de zwangerschap zijn veel vrouwen vooral moe door de veranderde hormoonhuishouding. Ook kost het groeien van de baby erg veel energie voor je eigen lichaam. Het beste is er maar aan toe te geven: vroeg naar bed en als het lukt in de middag ook een uurtje liggen.

In sommige gevallen kan een laag ijzergehalte in je bloed moeheid veroorzaken. Tijdens je zwangerschap zullen wij je ijzergehalte regelmatig controleren.

Hormonale veranderingen, met name de toename van het zwangerschapshormoon HCG, veroorzaken misselijkheid. Vaak wordt de misselijkheid na de derde maand minder. Eet regelmatig kleine hoeveelheden zodat je maag niet leeg is. Ook is het handig voor het opstaan al iets eten, een kopje thee of een beschuitje. Kies voor licht verteerbaar voedsel. In ernstige gevallen kan eventueel medicatie worden gegeven door de huisarts.

Je kunt last hebben van verstopping in je darmen, dit noemen we ook wel obstipatie. De hormonen zorgen ervoor dat je darmen langzamer werken, met als gevolg dat de ontlasting langer in de darmen blijft en gaat indikken. Het is belangrijk om voldoende te drinken, zeker 1,5 liter per dag. Vooral lauw water drinken helpt. Eet vezelrijk voedsel, groente en fruit en sla het ontbijt niet over! Probeer naast het eten en drinken ook voldoende in beweging te blijven.

Tijdens de zwangerschap kunnen door de zon of het gebruik van de zonnebank bruine vlekken in je gezicht ontstaan, het zwangerschapsmasker. Vermijd zoveel mogelijk de directe zon door bijvoorbeeld in de schaduw te zitten en bescherm je huid met voldoende zonnebrandcrème. Na de zwangerschap verdwijnen deze vlekken meestal vanzelf weer, al kan het jaren duren.

Tijdens de zwangerschap veranderen je gewicht en houding en worden de bekkengewrichten meer beweeglijk. Dat kan soms rugklachten of pijn in het bekken opleveren. Bepaalde oefeningen kunnen helpen om je rugspieren te versterken. Een goede houding kan de klachten verminderen, dus zorg dat je bij het bukken of tillen goed door je knieën buigt. Als je er echter iedere dag last van hebt en het belemmert je in je dagelijkse leven is het verstandig om naar een fysiotherapeut te gaan.

In de zwangerschap zijn je bloedvaten wat slapper. Hierdoor ga je meer vocht vasten. Vooral aan het einde van de zwangerschap. Dit is normaal. Probeer te blijven bewegen en je benen goed omhoog te leggen.